sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Pyörät pyörimään


Onko tämä päällä? Haloo? <mikrofonin paukutusta>

There's no business like valtio's business.
Hyvää päivää, kansalaiset, medborgare, damer, och herrar <mikrofonin rätinää>. Jag heter Anne Berner, ja tulin kertomaan teille hieman ilouutisia valtakunnan ylälehtereiltä.

Kuten ehkä tiedätte, olen ennen ministerinuraani istunut ajatushautomo Liberan hallituksessa, joten voin ylpeydellä sanoa, että teidän hyväksenne tätä työtä painetaan todella kovalla ja yrittäjähenkisellä porukalla, sydän verellä ja lihas punoittaen.

Työ kantaa myös hedelmää, sillä olemme jälleen keksineet tavan parantaa hyvinvointianne. Havaitsimme nimittäin uudella työmaallani lakihautomossa, että joillakuilla teistä on vielä sen verran varallisuutta, että teillä on auto käytössänne <mikrofoni kiertää>.

Anteeksi, pieni hetki, en ögönblick, voisiko joku tuoda ilmaisen työharjoittelijan laittamaan tämän laitteen kuntoon? Kiitoksia, missäs olimmekaan? Ai niin, keksimme siis jälleen uusia tapoja yksilönvapauden, vapaiden markkinoiden, vapaan yrittäjyyden ja vapaan yhteiskunnan tukemiseen sekä edistämiseen (lainaus wikipediasta, Libera-säätiö, toim. huom.) 

Minulla nimittäin heräsi tässä aamupäivällä oivallus, että autoilu ei ole vielä tarpeeksi kallista tässä maassa. Oli kieltämättä hieman dagen efter, kun olin istunut iltaa Svenska handelhögskolanin Camillan ja Lillanin kanssa rapujuhlissa, mutta parhaat ideathan syntyvät aina sellaisessa luovassa tilassa!



Tässä se tulee : Yhtiöitetään tieverkosto

Ba.. da.. bumm... tsihhh




Ajatelkaa, kuinka hieno idea! Veuve Cliquot - pullot pöytään! Skool!
<ryystämisen ääniä>

Tähän ideaan olisin sijoittanut heti "Leijonan luolassa"!

<kammottavaa, hyeenamaista naurua>

<hajanaisia golf-aplodeja>

Ihan tulee mieleen se vanha hassuttelu, että maksais bensakin kympin litralta niin ei tulisi tiellä kuin tuttuja vastaan!

 <kiusallisen pitkään kestävää, kammottavaa, hyeenamaista naurua>

<kiusallisen hajanaisia golf-aplodeja>

Naarattaa niin, että naama repeää.
No mutta vakavoidutaanpa hetkeksi. Tällä rahas... oivalluksella säästetään verorahoja ihan tolkuton setelipino, saadaan about 900 miljoonaa kasaan vuodessa (Tällä rahalla voidaan loogisesti luopua 2 miljardin verokertymästä, jolla nyt korjataan tiestöä). Ja ihan aikuisten oikeasti ja käsi sydämellä, eihän tätä suinkaan suunnitella nykyisten maksujen päälle, vaan tilalle, uskokaa pois!
Kilpailutettu, yhtiöitetty ja peruskorjattu valtatie vm.2018


Kerätyt varat laitetaan sitten tieverkon kunnossapitoon, vannon kautta kiven ja kannon, tai mörökölli minut vieköön. No jos nyt ihan totta puhutaan, niin verorahaa ei oikeastaan riitä hassattavaksi kaiken maailman kehä 3:n ulkopuolisten tundra-alueiden kunnossapitoon, onhan niistä fyrkista jo valta-osa Panamassa. Sitä paitsi osaavathan landepaukut tiettävästi itsekin korjata tiensä, niin että tässä voidaan helposti lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla - ilmainen työ yhdistettynä siihen, että sen tehdyn työn (tien) käytöstä pitää vielä maksaa. Tämä on siis todellinen win-win-tilanne! Ja on vieläpä särmässä linjassa muidenkin hallituksen ajatushelmien kanssa!

<kuiskutusta>

Ai niin, pahoittelen, jos joku landepaukku pahoitti tuosta äskeisestä mielensä, mutta pitäähän teidän nyt jo pikku hiljaa ymmärtää että moderni keskustalaisuus toteutuu järkevämmin panssaroidun ministerimersun ilmastoidulla takapenkillä kuin haisevassa lantakasassa.

<hyvin voimakasta kuiskutusta>

Missäs minä olinkaan? <mikrofoni kiertää>
Voi härregud... viekää tuo pyörtynyt työharjoittelija saunan taakse ja hakekaa tilalle joku sellainen, joka on ruokittu tänään. Minulla on puhe kesken! <kolinaa ja raahaamisen ääniä> <paukahdus>

No niin, anteeksi nyt taas. Niin, olin sanomassa, että siis tällä arvalla voittaa 900 miljoonaa kotiin päin, tällä tarkoitan siis tietysti yhteistä etua, tai siis valtiota. Tai no, yhtiöhän se nykyään on, onneksi istun yhtiön hallituksessa!

<kammottavaa, hyeenamaista naurua>

<pitkä, kiusallinen hiljaisuus> <yskähdyksiä>

...Tällä kerätyllä rahalla saadaan vaikka mitä hienoa aikaan. Taitoa ja osaamista kyllä löytyy. Voidaan perustaa vaikka parikymmentä uutta kaivosta lappiin. Ne ovat tunnetusti hyvää bisnestä. Varsinkin kun ne kaivosoikeudet voidaan myydä lähes ilmaiseksi kavereille ulkomaalaisiin kaivosyhtiöihin. Tarkkakorvaisimmat ovatkin jo varmasti huomanneet, etten puhu äidinkieltäni saksaa, se kun on vähän huonossa huudossa nimenomaan pohjoisten äänestäjien keskuudessa historiallisten assosiaatioden takia. Mistä tulikin jostain syystä mieleen kielioppinatsi ja sitä kautta aasinsiltaa pitkin kopotellessani muistin, että pitääkin laittaa korvan taakse mietintö, jossa pohditaan voiko koulutuksesta leikata vielä vähän lisää.

Moderni keskiluokka matkalla risusavottaan.
Mutta hieno idea tämä on, palatakseni alkuperäiseen asiaan. Kuten tiedetään, yrittäminen tässä maassa on ihan tolkuttoman helppoa. Pistää töpinäksi vaan ja tsemppaa (kiitos Alex tästä hienosta termistä) ja rupeaa paiskimaan hommia, niin rahaa sataa ovista ja ikkunoista. Esim. kuljetusalan kannattavuus on tunnetusti varsin hyvä (1 2 3) ja rahtareilla on rahaa kuin rantarosvoilla (en sentään tarkoita länsirannikkoa, siellä asuu vain tuttuja, ei rahtareita).

Kyllähän tällä porukalla on mistä ottaa, samoin kuin köyhyysrajan alapuolella elävillä maakuntien asukeillakin, jotka puksuttavat ihan vaan huvikseen ja ajankuluksi 25 vuotta vanhoilla ladoillaan 200 kilometriä päivässä kaupunkikeskustoihin antelemaan työnäytteitään, sen sijaan että suosisivat julkisia, joita tunnetusti menee kymmenen minuutin välein. Kyllä sen verran pitää keretä odottamaan sen päivittäisen kolmen tunnin työmatkan päälle.

<epäselvää kuiskuttelua> <vaivaantunut tauko>

Siis ainakin pääkaupunkiseudulla. <kuiskutusta>

Ai ei kulje vai? <kuiskutusta>
On siis lopetettu? <yskähdys> <kurkun selvittelyä>

Kuvassa asiaan mitenkään liittymätön Spede Pasanen
No, hur som helst, ystäväni ja entiset kollegani Suomalaisen Työn Liitossa ja Perheyritysten Liitossa ovat jo ilmaisseet täyden tukensa tälle loistavalle avaukselleni. Hekin ymmärtävät että lisäämällä maksuja ja vaikeuttamalla entisestään kuljetusyrittäjien ja perseaukisten kansalaisten asemaa luodaan loistavat edellytyset innovaatiolle, kotimaisen kulutuksen kasvulle, suomalaisen työn arvolle ja kilpailukyvylle, sekä yleiselle uskolle hallituksen kykyyn hoitaa sille annettuja tehtäviä. Puhumattakaan siitä miten tämä ajatusten vuolaana virtaava Tonava edesauttaa hallituksen lupaaman 200 000 työpaikan syntymistä.

Tämän ehdotukseni katsotaan yleisesti olevan myös linjassa tähän mennessä suoritetun hallitustyön yleisen logiikkalinjan kanssa, sillä kaikkihan muistavat jo varmasti että 10% voikin joskus olla 90%, sori siitä, ja että koulutusta voi parhaiten tukea leikkaamalla sen rahoitusta ja kertomalla että se on tärkeää työtä koulutuksen edistämiseksi. Voiko viestintä enää tästä selkeämmäksi mennä? No tässä vielä rautakangesta väännetyllä selkokielellä : MAKSAKAA LISÄÄ, NIIN SUOMI NOUSEE. Ja sen osakekurssi myös, kunhan saadaan loputkin tästä firmasta yksityistettyä ja yhtiöitettyä.

Nyt pitää mennä, panssarimersu odottaa. Lähdetään Lillanin kanssa Chef & Sommelieriin illalliselle ja kuoharille, ties mitä hyviä ajatuksia vielä huomenna keksitään!

<karmeaa, hyeenamaista naurua>

Pus-pus, palaillaan asiaan ja pannaan pyörät pyörimään!

<kenkien kopina loittonee>

<syvä hiljaisuus>



-Pastori-


Ei kommentteja: