keskiviikko 5. elokuuta 2009

Myyntiyritys-Suomi-Sanakirja

Jokainen joka on joskus ollut epätoivoinen ja/tai työtön, on varmasti käynyt työvoimattomuustoimiston verkkosivustolla tutkimassa avoimia työpaikkoja. Otanta mistä tahansa päin Suomea osoittaa selkeästi, että erilaisia myyntitöitä on runsaasti tarjolla työtä pelkäämättömälle onnenonkijalle.

Ilmoituksissa haetaan tietynlaisia ihmisiä, eikä niinkään koulutusta kuten monessa muussa ammatissa. Työnantajayritykset listaavat suuren määrän erilaisia attribuutteja, joita työtä hakevalta piruparalta tulisi löytyä. Henkilökohtaiset ominaisuudet ja menestyksenhalu ovat avainasemassa kun haet myyjäksi. Yritykset kertovat ilmoituksissaan hienoja asioita liikevaihdostaan, luottoluokituksestaan, työilmapiiristään ja liikevaihdostaan. Ilmoitus jossa haetaan myyntitykkiä, puhelinautomaattia, tiimipelaajaa, asiakasneuvottelijaa, markkinoinnin ammattilaista, tai vaikkapa telemarkkinoijaa näyttävät suunnilleen tältä :



Etsimme nuorekkaaseen, dynaamiseen tuloksenhaluiseen ja reippaaseen porukkaamme oma-aloitteisia, energisiä, sporttisia, positiivisia ja työtä pelkäämättömiä nälkäisiä tuloksentekijöitä ja myynnin moniosaajia. Odotamme sinulta aitoa kiinnostusta asiakkaiden parissa työskentelyyn, aktiivista ja oma-aloitteista otetta, sitoutumista yhdessä asetettuihin tavoitteisiin sekä kiimaista halua tehdä järjettömän kovaa tulosta.

Toivomme että olet energinen, verbaalisesti lahjakas tiimipelaaja ja luonnollinen esiintyjä, jolla on rohkeutta toimia lähellä asiakasrajapintaa ja sinulla on käytössä oma, uudehko auto. Tarjoamme kehittyvän työyhteisön, vahvan taustatuen myyntityöllesi sekä alan edelläkävijän erinomaiset palvelut myytäväksi. Aiempaa kokemusta alalta et tarvitse, sillä perehdytämme kaikki tulevat huippumyyjämme työtehtäviin perusteellisesti.

Kannustava palkkauksemme on alan parasta, ja se sovitaan aina tapauskohtaisesti. Jos sopeudut vaihtuviin töihin, tulet toimeen kaikenlaisten asiakkaiden kanssa ja sinulta löytyy määrätietoisuutta, ammattitaitoa, myyntitaitoa ja tulet toimeen tiimissä, ota yhteyttä ja kysy lisää.



Tämä ylläoleva on hieman maustettu kooste erilaisista myyntikanuunan töitä tarjoavien yritysten rekryilmoitusten tarjonnasta. Tätä lukiessa tulee sellainen olo, että ollaan hienojen, suurten asioiden äärellä. Että myyntitöihin halutaan todella rautaisia ammattilaisia, joita ei joka kiven ja kannon nokasta niin vain löydetä. Mitä tämä kaikki kultareunuksin koristeltu jargon sitten todellisuudessa tarkoittaa? Katsellaanpa. - Älä sellasta liirum-laarumia (Paavi, Pulkkinen)

Tässä siis myyntityötä etsivälle avuksi selkeäsanainen ja ymmärrettävä

-----MYYNTIYRITYS - SUOMI - SANAKIRJA Vol.1-----
Eli: Mitä firma kertoo ilmoituksessaan & mitä sama tarkoittaa Suomeksi




OSA 1. Erityyppiset rekrytoinnin "tärpit" ilmoituksissa :


- Oletko aikeissa etsiä itsellesi uusia haasteita tai olet aina haaveillut työskenteleväsi osana ryhmää ? - Suostutko pusertamaan päivästä toiseen naurettavalla palkalla muiden luusereiden joukossa?

- Pystyt tarvittaessa venymään ja joustamaan, jotta myyntitavoitteet täyttyvät - Teet vitusti ylitöitä, jotta saisit pitää työpaikkasi ja saisit sellaista palkkaa että saisit edes vuokrasi maksettua ajallaan.

- Koulutamme työntekijöistämme asiakaslähtöisiä ratkaisumyyjiä - Kahden päivän "koulutuksen" jäljiltä sinulla on 6 kilon nippu vastaväitemonisteita, puhelinluettelo ja vanha Nokian räpyskä karsinassasi.

- Haemme nälkäistä tuloksentekijää dynaamiseen työympäristöön -
Maksamme Kiinalaisen siirtotyöläisen unelmapalkkaa jonka johdosta henkilökuntamme elää keitetyllä riisillä ja potkuja ja irtisanoutumisia tulee niin tiuhaan ettemme tarvitse konttorissamme ilmastointia.

- Etsimme henkilöä, joka on heti valmis, loistavaa uraa janoava tähti-myyjä, eli kunnon myyntitykki! - Myymme "iske-ja-juokse"-tekniikalla niin paskoja tuotteita, että tarvitsemme kaiken mahdollisen avun myyntimme tueksi.

- Katsomme eduksi kokemuksen kuluttajamyynnistä - Etsimme säälittävää häviäjää, joka suostuu pakkomyymään tuottamaamme sontaa ihmisille vaikka on jo aiemminkin saanut potkut vastaavasta riistofirmasta.

- Elämänkokemus auttaa - Olet ottanut elämässä tarpeeksi turpaasi, jotta osaat käsitellä vastoinkäymisiä, joita tulet kohtaamaan työssäsi hyvin paljon.

- Toivomme sinulta aktiivista ja oma-aloitteista otetta työhön - Soittomateriaali ja/tai myytävä tuote on sellaista kuraa, että sen perkaaminen muulta kuin maanisesti työhönsä suhtautuvalta sosiopaatilta ei onnistu, vaan joudut hermoparantolaan alle kuukaudessa.

- Liikut sulavasti asiakasrajapinnassa -
Työssäsi tulet ajamaan omalla Kekkosenaikaisella Saabillasi omalla kustannuksellasi ympäri Suomea myyden paskaa ovelta ovelle suoralla provikalla.

- Meidän palkkaus on huomattavasti korkein mitä alalla on ja tästä syystä haemmek-in vain vakavia työntekijöitä jotka osaavat suhtautua työhönsä työnä ja tekevät sen hyvin. - Siis ihan vakavasti ottaen vai?

- Sujuva suomen kieli ja perustason englannin kieli, Pieni kuukausittain peruspalkka ja hyvät provisiot - Me emme osaa kirjoittaa äidinkieltämme, osaatko sinä?





OSA 2. Käsitteet ja niiden selitykset

Etenemismahdollisuus = Jos jaksat myydä lehtiä yli 20 vuotta, niin saatat päästä iltavuoron monisteenjakajaksi.

Asiakasrajapinta = Pieni hetki raivoisan vittuilun ja kuulokkeen hahloon paiskautumisen välillä.

Sitoutuminen = Kyky niellä määrättömästi paskaa potkujen pelossa kurjan duunisi säilymiseksi.

Positiivisuus = Paha piriongelma tai krooninen persoonallisuushäiriö auttavat sinua työssä jaksamisessa. Nappi huuleen ja taas jaksetaan kikattaa puhelimessa.

Reippaus = Jaksat tänäänkin lähteä konttorille sen sijaan että sitoisit kitarankielen toisen pään kaulaasi, toisen pään pöydän kulmaan ja hyppäisit sitten ulos viidennen kerroksen ikkunasta.

Tuloksentekijä = Moraaliton paskiainen, joka myisi vaikka kuolleen äitinsä, ellei olisi tehnyt sitä jo. Etevimmät tapaukset tekevät toki tämänkin monta kertaa.

Toiminta-alueen tuntemus = Tiedät myyväsi luokatonta kuraa, mutta teet sitä silti.

Tunnetut tuotteet = Iltapäivälehdet kirjoittavat firman oikeusprosesseista viikottain.

Verbaalinen lahjakkuus = Sinulla on kyky huutaa asiakkaan puheen päälle ja laittaa korvaluomesi "lukittu"-asentoon kaikille vastaväitteille

Kannustava palkkaus = Suora provisio, yritysvastuun siirto työntekijälle, mahdollisuus potkuihin järjettömien tulostavoitteiden jäädessä täyttymättä.

Myyntitavoite = Laskelma, jonka mukaan sinun pitää myydä 100 jääkaappia eskimoille viikossa, jotta pääset yli kympin tuntipalkalle.

Kehittyvä työyhteisö = Myyntitiimi koostuu taas ensi viikolla uusista apinoista joita rekrytoidaan suoraan koulunpenkiltä siksi että ne eivät vielä tunne oikeuksiaan.

Takuupalkka = Takaamme paitsi marjanpoimijan palkkatason, myös sen että saat potkut viikossa jos et pysty painamaan reikä soikeana parempaa tulosta.

Tiimityö = Joukko surullisia kusipäitä ahdettuna karsinaan pomon valvovan silmän alle.

Taustatuki = Perverssi pikkupomo kuuntelee huohottaen puheluitasi pitkin päivää.

Alan edelläkävijä = Olemme keksineet täysin uuden tavan kusettaa asiakkaitamme.

Ulospäin suuntautunut = Sinulla on isot tissit, nuolet mielellään pomon persettä ja kikatat järjettömästi kaikelle mitä suuri johtaja sanoo kahvipöydässä.

Asiakaslähtöisyys = Myymme tuotettamme väkisin metodilla jossa selvitetään asiakkaan perhesuhteet ja käytetään asiakkaan lapsia ja kotiosoitetta kiristysvälineenä.

Monipuolisuus = Toistaitoinen johto ei osaa mitään, jolloin työntekijöiden harteille jää kahvinkeitto, printterin huoltaminen, kaupassakäynti, soittomateriaalin perkaaminen ja muu yleinen itsensämyyminen työpaikalla.

Kokemus = Attribuutti, jonka karttuminen ei estä sinua hakemasta uutta työtä uudesta roistofirmasta joka nylkee sinut persekarvoja myöten, vain siksi että olet selkärangaton nahjus joka ei saa oikeita töitä.

Koulutus = Aivopesusessio, jonka jälkeen luulet oikeasti parin päivän ajan myyväsi jotain laadukasta josta on asiakkaalle hyötyä.

Pitkäjänteisyys = Pystyt hakkaamaan päätäsi karjalan mäntyyn 8 tuntia päivässä siinä toivossa, että mänty hajoaa ennemmin kuin kallosi.

Elämänhallinta = Pystyt hoitamaan työsi kovassakin kankkusessa, jonka hankkiminen päivittäin tässä työssä on perusedellytys edes jonkinlaisen mielenterveyden säilymiseksi.




OSA 3. Myyntijohdon sanastoa

Rekrytointi = Vampyrismin alalaji, jonka tarkoituksena on saada nautakarja viettämään aikaansa lähempänä verenjanoisia ja psykoottisia esimiehiä.

Kvartaali = Aikajakso, jonka aikana firma rikkoo vähintään yhden myyntiennätyksen ja heittää vähintään puolet henkilöstöstään pihalle.

Haaste = Joko käräjäoikeuden lähettämä selvityspyyntö jonka aiheena on firman ala-arvoiset toimintametodit, tai vaihtoehtoisesti nimitys sille valitettavalle tosiasialle, että työntekijät eivät saa työpanostaan vastaavaa palkkaa.

Arvojohtaminen = Ymmärtämys siitä, että osakkeenomistajan tilipussi menee aina nautakarjan hyvinvoinnin edelle, nautoja saa aina tarvittaessa lisää, ja että niiden lahtaamisen takia ei tarvitse suotta menettää yöuniaan.

Myyntiorganisaatio = Rangaistuspataljoonallinen vajakkeja, jotka suostuvat päivästä toiseen ottamaan myyntijohdon sadismin, naurettavan palkan ja herätysliikkeen hourailuita muistuttavan tsemppijargonin vastaan.

Missio = Kirjoitusasusta riippumatta tosiasiassa tehdä järjetön kasa rahaa omistajille metodeista riippumatta, ja lopulta siirtää koko läjä Cayman-saarille jossa yritysjohto voi viettää kokkelinhuuruiset eläkepäivänsä rauhassa.

Visio = Kantava ajatus firman toiminnasta, kuva suuren johtajan mielessä, vertaa Talibanit, kranaatinsirpale aivoissa ja burkhan käyttöpakko eräissä maissa.

Koulutus = Myyntihenkilöstön persoonan pirstaloiminen ja uudelleen kokoaminen palaverien, vesikidutuksen, monisteiden, piirtoheittimen ja Powerpointin avulla.

Kehityskeskustelut = Aivopesusessio, jonka kestäessä kerrotaan aukottomasti, miksi hekilöstöllä on vääriä mielipiteitä ja uhkaillaan potkuilla niitä jotka eivät vielä näe valoa.

TYKY-päivät = Sessio, jossa johtoporras nauttii järjettömän määrän alkoholia, ja aukoo päätä henkilöstölle niin kauan, että osa työntekijöistä poistuu itkien paikalta ja hankkii kahden viikon kallosaikun tai vaihtoehtoisesti tekee lopullisen henkilökohtaisen ratkaisun.

Firman tahtotila = Alijohto perustelee myyntityöläisille, mikseivät ankeat työolot muutu paremmiksi.

Taktinen johtajuus = Ylijohto perustelee firman alijohdolle, mikseivät ankeat työolot muutu paremmiksi.

Strateginen johtajuus =
Osakkeenomistajat perustelevat firman ylijohdolle, mikseivät ankeat työolot muutu paremmiksi.

Konkurssi = Tulkoon valkeus, ja valkeus tuli. Aloitetaan koko rumba alusta uudella nimellä.





Näin. Kiitokset kaikille ideoita ja inspiraatioita aiheuttaneille tahoille. Lisää ideoita otetaan vastaan kommenttien muodossa ja parhaat palat luvataan lisätä teokseen, jotta tästä saadaan se viimeinen ja lopullinen opaskirja niille, jotka harkitsevat vakavissaan myyntityöhön lähtemistä, eivätkä ole vielä holhouksen alaisena.




-Pastori-

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

hohhoijaa, aika säälittävä väkerrys.

Pastori kirjoitti...

Suuri kiitos rakentavasta palautteesta!

Anonyymi kirjoitti...

Herra Pastorin vuodatuksia jo pitemmän aikaa seuranneena, olen tullut seuraavaan diagnoosiin:

1) Herra Pastorin pitää joko lisätä lääkitystään, tahi vähentää sitä.

2) Kumpi vaihtoehto tahansa edellisistä, suosittelisin lukemaan Raamatun tahi Tooran etu- tai takaperin.

3) Mikäli edelleenkin edelläolevat ehdot täyttyvät, hoitomääräyksenä määräisin kahden kuukauden jakson tauotonta oleskelua Suomen Turun jokilaivoilla.

4) Sikälijossei vieläkään Herra Pastorin mielipuoliset piteet ns."normalisoidu", suosittelen mitä vakavammin jatkamaan tämän kurnutusplogin pitämistä, jopa kaiken edesvastuullisen lainkirjan vastaisesti.

- Dr. DasRiechtSoGut

Pastori kirjoitti...

Parahin Dr.Feelgood, on hienoa huomata etten ole yksin ongelmani kanssa. Lääkitys on aina loppu kun mieli tekisi.

Turun jokilaivoille suostun kuitenkin vain hyvin, hyvin vahvassa lääkityksessä, tai vaihtoehtoisesti rynnäkkökivääri kourassa ja jalat edellä, kuin vesiliukumäessä konsanaan.

On vain ajan kysymys, kun Ei-Turkulainen Osakunta saa kaivettua Turun irti mannersuomesta. Jäämme odottamaan jännityksellä.

Anonyymi kirjoitti...

Miksi teksti yrittää esittää yleistä, kaikkeen myyntiin pätevää ohjeistusta, kun selkeästi kirjoittajala on kokemusta vain puhelinmyynnistä? Tarkkana kannattaa olla.

Pastori kirjoitti...

Teksti yrittää parodioida yritysten nyrjähtänyttä arvomaailmaa mitä tulee työntekijöiden kohteluun ja epärealistisiin odotuksiin. Parodia epäonnistuu osin siksi, että pientä liioittelua lukuunottamatta tässä parodiassa on pelottava määrä totuutta joukossa. Puhelinmyynti tai mikä tahansa tuloksentekolaitos nykyään - tulos pyritään repimään paitsi asiakkaiden, myös työntekijöiden selkänahasta.