maanantai 17. lokakuuta 2016

Bussilla Humpalle


Hallituksen ehdotus liikenteen sujuvoittamiseksi 2016
Hallituksen puuhamaasta kuuluu jälleen kummia. Uusin innovaatio koskee liikennettä ja sen verotusta. Ilmeisesti tarkoitus on myllätä koko järjestelmä täysin uusiksi ja poistaa esim. työmatkavähennykset ja kilometrikorvaukset kokonaan (Kauppalehti, Keskisuomalainen). Autovero poistuisi (uskokoon ken haluaa) ja tilalle tulisi käyttöön ja päästöihin perustuvia maksuja. Tavoitteena ovat mm. "Liikenteen energiatehokkuuden parantaminen ja liikenteen automaation lisääminen, sekä etätyön teon ja etäasioinnin helpottaminen". Haluavat myös, että suomessa on vuonna 2030 jo 250000 sähköautoa.

Jos lukija on yhtään seurannut hallituksen tähän asti tekemiä uudistuksia, hän lukee ehdotuksia tietyllä kriittisellä monokkelilla ja ymmärtää, että maksumieheksihän tässä taas joutuu. Kun puhutaan liikenneverkkoyhtiön perustamisesta, on selvää, että kyseessä on voittoa tavoitteleva osakeyhtiö, jonka tuomat voitot revitään kollektiivisesti kaikkien selkänahasta, ja voitot jaetaan osakkeenomistajille sinne Cayman-saarille tai Panamaan. Tuttu maan tapa siis.

Maksujahan täällä byroslaviassa toki lisätään koko ajan muutenkin, mutta muutama asia tässä mietityttää vielä sitä itsestäänselvää rosvousta enemmän:

Berneriläisen liikennekaaren testaus käynnissä
Tämä saattaa tulla yllätyksenä Arkadianmäellä töitään paiskovalle väestönosalle, mutta kaikki suomalaiset eivät suinkaan asu Helsingissä, tai edes kehä 3:n sisäpuolella. Siellä missä ei ole toimivaa joukkoliikennettä, on oman auton käyttö jokapäiväisessä elämässä kutakuinkin pakollista.

Jos kaavaillut muutokset toteutuvat, ja autolla ajamisesta tehdään mahdotonta niille, joilla ei ole uudistusten jälkeen enää varaa maksaa tienkäytöstä ja vanhasta autokalustosta, tapahtuu mm. seuraavanlaisia asioita :

- syrjäseutujen asukkaat eivät enää käy töissä (ei varaa maksaa tienkäytöstä tarjotulla palkalla) eivätkä kaupoissa (ei mahdollisuutta kulkea kauppaan 100 kilometrin päähän samasta syystä)
- syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat lisääntyvät -> sote-kulut kasvavat
- kaupunkialueiden ghettoutuminen vauhdittuu ja pahoinvointi lisääntyy. -> sote-kulut kasvavat
- maaseudun autioituminen kiihtyy, ja suomalainen ruoantuotanto menee vaikeaksi, koska kustannukset nousevat entisestään ja työvoiman saanti vaikeutuu -> kannattavuus laskee
- tienkäyttömaksut tekevät myös muun tavaran kuljettamisen kannattamattomaksi pitkien matkojen takaa, jolloin sekä tavaran vienti, että tuonti vaikeutuvat entisestään. -> kannattavuus laskee
- pieniä ja keskisuuria kuljetusliikkeitä menee konkurssiin, koska jo ennestään kannattavuusrajalla taiteilevat yritykset joutuvat pistämään pillit pussiin nousseiden maksujen takia. Niillä ei ole varaa uusia kalustoa, eikä vanhan kaluston käyttökustannuksia saada katetuksi, koska hintoja ei voi nostaa maksuja kattavalle tasolle -> työttömyys lisääntyy
- erilaisten myyntialan yritysten työvoiman saanti vaikeutuu (kukaan ei tee myyntiprovisiotöitä omalla kustannuksella, jos edes matkakuluja ei enää saa katetuksi). -> työttömyys lisääntyy
- keskiluokkaiselle työssäkävijälle jää entistä vähemmän rahaa käyttöön, joka supistaa paitsi työhaluja, myös kulutusta, kotimaan matkailua ja talouskasvua. -> työttömyys lisääntyy
- pohjoisen alueen elinkeinot kärsivät, kun kotimaan turismi tyrehtyy (matkustaminen on entistä kalliimpaa) -> työttömyys lisääntyy

Lista ei ole kattava, eikä tieteellinen, mutta suuntaa-antavasti ajan hermolla.

Mitä tällä muutoksella sitten saadaan aikaan?
Kehä III ja muu suomi


Miinukset:
- työttömyyden lisääntyminen
- sosiaalisten ongelmien kasvu
- huoltosuhteen heikkeneminen
- sisämarkkinoiden tyrehtyminen
- pienyritysten konkurssit
- useiden teollisuudenalojen kannattavuuden lasku


Plussat (?) :
- ilmastotavoitteet toteutuvat paremmin
- varakkaat saavat halvempia sähköautoja
- kevyt liikenne ja joukkoliikenne toimivat fantsummin (oletettavasti kaupunkialueilla)






Säästäväinen perhe käy nykyään kaupassa jopa vuosittain.
En ole poliitikko, joten minulla on erilainen näkemys tämän homman kannattavuudesta, mutta onko tässä nyt minkään valtakunnan järkeä koko hommassa? Eikö niitä verorahoja voi varastaa muualta kuin yhteiskunnan keskeisistä toiminnoista? Pitääkö liikenteen, sairaanhoidon ja työttömyydenhoidon olla bisnestä, vai voisiko niiden antaa olla vain sitä mitä ne ovat - perustoimintoja joita valtion tulisi ylläpitää? 


Menee nimittäin aika vekkuliksi tämä toiminta monellakin alalla jos tämä toteutuu. Pannanpa loppuun vaikka hieman parodiaa tulevasta työelämästä: 



__________________________________________________________________

Tanssiyhtye Karri ja Karvattomat lähtee lauantai-illaksi keikalle Pönkämöltä Pershikiälle. Pershikiällä on kantribaari, jossa järjestetään lauantaina tanssiaiset. Karri sopii omistajan kanssa, että lauantaina humppa soi klo 22.00 - 01.00 välisenä aikana, saadaan joku palkka ja ruokaakin vielä. Keikka lyödään lukkoon, mutta kas. Käy ilmi, että koko keikkapalkasta valtaosa menee tiemaksuihin, jos lähdetään Karrin vanhalla dieselfarkulla pistäytymässä koti-naapuripitäjä-kotikierroksella 640 kilometrin lenkillä. Eikä siinä, ei se välttämättä lähtisi enää käyntiinkään kun on ollut käyttämättömänä pihamaalla viimeiset 5 kuukautta. 

Karri päättääkin siis käyttää joukkoliikennettä. Mutta helevettiläinen, Pönkämö-Pershikiä-pikavuoro kulkeekin vain klo 15:45 ma-pe ja takaisin pääsee klo 22:00 lähtevällä iltavuorolla, joka ei myöskään kulje viikonloppuisin. Nohevana poikana Karri lähtee siis liikkeelle jo perjantaina ja roudaa kottikärryllä 120 kiloa PA-laitteita ja soittimia autotallista (joka toimii nykyisin soittokämppänä) bussipysäkille 7 kilometrin päähän ja jää odottelemaan bussia. Bändikaverit ja tuovat sovitusti leirivarusteet mukanaan ja pyörät jätetään lukittuna bussipysäkille. Bussia odotellessa ohi pyyhältää vanha perhetuttu Raimo, joka vetää puukuormaa hevosella kohti kylän sahaa. Bisnes kukoistaa, mitä nyt polle piti totuttaa syömään puunkuorta, kun ei tahdo rehuja enää saada mistään kuljetetuksi talleille. 

Bussi saapuu, ja rahastajana toimiva Bernerin Anne ottaa matkustajilta pari sataa matkasta ja rahdista. Vähän kalliiltahan se tuntuu, mutta minkäs teet kun töihin on päästävä. Klo 19:30 bussi kaartaa Pershikiän linjuriasemalle. Karri ja kaverit nostavat kamat kottikärryihin ja lähtevät kiertämään Persjärveä vastapäivään. Kantrilato sijaitsee vastarannalla, vanhan valtatien varrella. Onneksi on vasta perjantai-ilta, sillä matkaa kottikärrymarssille kertyy 20 kilometriä.  

Aamukuudelta Karri päättää, että pidetään pieni tauko ja leiriydytään. Trio nauttii makkaraa avotulen loimottaessa, ja saa sakot saastuttamisesta sekä epäterveellisen ruoan syömisestä. Viikset menevät vähän enemmän alaviistoon, kun keikkaliksa ohenee taas joillakin satasilla. 

Karvattomat heräilevät puolilta päivin, kun konstaapeli tulee antamaan sakot luvattomasta leiriytymisestä. Vitutuksesta saaduilla voimavaroilla loppumatka menee kuin siivillä, ja kantriladon oven edessä ollaan jo klo 16 päivällä. Karri levittelee kevytpeitteen kottikärryyn kamojen suojaksi, kun alkaa syyskuinen vihmova sade. Onneksi ovet aukeavat jo kahdeksalta, joten sateessa ei tarvitse istua kuin neljä tuntia. Kohmeiset kädet riipivät heilurioven auki klo 20.05 ja päästään roudaamaan. 

Humppa soi kympiltä, ja kaikki paikkakunnan keskustassa asuvat 6 paria saaapuvat tansseihin. Loput kyläläiset möllöttävät kotonaan juomassa sienistä ja pihlajanmarjoista keitettyä kiljua. Omistaja ottaa näet keskikaljatuopista nykyään 80 euroa saadakseen kaikki kulut peitetyksi. Keikka on melkoinen suksee, ja Karri kavereineen on ihan fiiliksissä. He keräävät kamat ja lähtevät takaisin leiripaikalle, jossa päätä laitetaan tyynyyn / kiveen jälleen kuudelta aamulla. 

Karri keittelee puolenpäivän jälkeen aamukahvit ja maksaa tutulle konstaapelille sakot. Konstaapeli toivottaa hyvät päivänjatkot ja tervetuloa uudelleen. Kottikärryjä aletaan kiskoa vastatuuleen tuntia myöhemmin. Perillä bussipysäkillä ollaankin jälleen illansuussa yhdentoista jälkeen. Trio viettelee iltaa ja aamuyötä kalastelemalla aikansa kuluksi. Yövytään järven rannassa ja maksetaan iltapäivällä sakot salakalastuksesta ja luvattomasta leiriytymisestä. Aikansa kuluksi Karri soittelee sateen kieroksi vääntämällä kitarallaan kahdeksan tuntia epävireistä bluesia odotellessaan maanantai-illan kello kympin bussia. Sieltähän se lopulta saapuu, bussissa otetaan pikku unet vielä raskaan reissun päälle ja kotipysäkiltä roudataan vielä autotallille. Kello 2:30 maanantain ja tiistain välisenä yönä humpparatsu sulkee silmänsä ja alkaa jo mielessään valmistautua tulevaan viikonloppuun. 

Nukahtaessaan Karri miettii, voisiko tämänkin homman tehdä jotenkin energiatehokkaasti etätyönä?

________________________________________________________







-Pastori-








Ei kommentteja: