torstai 6. lokakuuta 2016

Musamaailman pohdiskelua part IX

Mitäs tänään kuunneltaisiin?

Pisti silmään tällainen uutinen, jossa oli selvitetty Gramexin tilastojen perusteella mitä radiokanavilla soitetaan, ja kuinka usein. Onko joskus tunne, että radiossa soitetaan aina vaan samoja biisejä? Se johtuu nimittäin siitä, että radiossa soitetaan aina samoja biisejä.

Tilastot ovat aika karua luettavaa, jos mietitään musiikin monimuotoisuutta ja eri tyylejä. Tilastojohtaja Juha Tapion kappaleita soitetaan nimittäin keskimäärin 66.6 kertaa päivässä, eli kuten Aamulehtikin onnistuneesti irvailee, aika pirun usein. 

Eniten radion soittamien kappaleiden lista näyttää tällä hetkellä 6.10.2016 seuraavanlaiselta: 

1. Juha Tapio – 24 297
"Not now, It's Gin and Tonic time."
2. Haloo Helsinki! – 23 300
3. Madonna – 22 192
4. Avicii – 21 887
5. Bruce Springsteen – 21 682
6. Michael Jackson – 20 205
7. Kaija Koo – 19 544
8. Jenni Vartiainen – 19 276
9. Bon Jovi – 19 462
10. Maroon 5 – 18 956
11. Jonne Aaron – 17 179
12. Rihanna – 16 909
13. Kygo – 16 353
14. Ed Sheeran – 16 137
15. Sanni – 15 064
16. David Guetta – 14 821
17. Jari Sillanpää – 14 745
18. Lost Frequencies – 14 661
19. Taylor Swift – 14 657
20. Elvis Presley – 14 109

Kaupallisuus on kaikkien korvamatojen äiti
Kyseessä on siis artistikohtainen Top 20 -lista, jossa näkyy kaikkien yksityisten (kaupallisten) radiokanavien soittomäärät vuoden 2015 ajalta. 

Miksi sitten toistetaan vain näitä samoja kappaleita, onhan maailmassa kirjaimellisesti miljoonia biisejä, joista valita?


Vastaus on helppo, ja se kuuluu näin:
Seuraa Rahaa.

Kysehän on lopultakin vain siitä, kuka nettoaa kaupallisesta toiminnasta saatavan hyödyn. Kolme melko isoa toimijaa, Warner, Sony ja Universal tuntuvat jakavan kakun kokolailla keskenään. 



Katsotaanpa, mitä listojen "kannen alta" löytyy.

Ensin kotimaiset artistit ja heidän levy-yhtiönsä:

Juha Tapio - ennen Universal, nykyään Kaiku Records*
Kaija Koo - Warner
Jonne Aaron - Warner
Sanni - Warner

*Kaiku Recordsia vetää nykyään Pekka Ruuska, joka lopetti 13 vuoden jälkeen Warnerilla ja perusti Kaiku Recordsin. Yhtiön Kustannusjohtaja Tom Frisk on myös lähtöisin Warnerilta. Warner hoitaa Kaiku Recordsin jakelua, joten yhteistyö on yhä melko tiivistä. 


Sitten ulkomaiset:

Madonna - ennen Warner, nykyään Interscope Records, osa Universalia
Avicii – Ministry of Sound records - toimii Sonyn alla
Bruce Springsteen – Columbia Records, Sonyn tytäryhtiö
Michael Jackson – Sony
Bon Jovi –  Mercury Records, Universalin alla
Maroon 5 – Octone records, Universal toimii jakelijana
Rihanna – Def Jam recordings, Universal omistaa
Kygo – Sony
Ed Sheeran – Atlantic Records, Warnerin omistama 1967->
David Guetta – Virgin Records, osa Capitol Recordsia, jonka omistaa Universal 
Lost Frequencies – Armada Music, Warnerin alla
Taylor Swift – Universal
Elvis Presley – RCA records, Sonyn omistuksessa


No niin. Tarkkanäköisimmät ehkä huomasivatkin jo jutun juonen ja punaisen langan. 
Kolme isoa levy-yhtiötä sanelee sen, mitä radioissa soitetaan ja kuinka paljon. Koko musiikkiteollisuus on käytännössä näiden firmojen hyppysissä, ja siitä seuraa luonnollisesti se, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat, sananmukaisesti.

Tunnen monia varsin lahjakkaita muusikoita, joilla on omaperäistä sanottavaa ja loistavia biisejä. Mitä mahdollisuuksia heillä on päästä radioon, elleivät sovi jonkin näistä kolmesta lafkasta linjaan / markkinointiin? Ei juuri minkäänlaisia. Tämä on kohtuullisen iso ongelma kaikille jotka haluavat ansaita elantonsa musiikista. Ainoa olemassaoleva väylä on tehdä niin valmis "tuotepaketti", ettei levyfirman tarvitse panostaa mihinkään muuhun, kuin sen jakeluun ja markkinointiin. Se asettaa riman melkoisen korkealle, sillä ihan kaikki eivät osaa / jaksa pistää sellaista määrää paukkuja, rahaa & aikaa omaan musiikkiinsa, että sillä olisi mahdollisuus läpäistä seula, jonka läpi on päästävä, jotta hommaa saa eteenpäin. 

Pääsisikö The Beatles nykyään listoille, jos se keksittäisiin vuonna 2016? Pirun paha sanoa ilman ennustajanlahjoja, mutta varmasti tie olisi aika paljon kivisempi kuin 1960-luvulla. Ainahan voi toki perustaa oman levy-yhtiön ja lähteä kokeilemaan onneaan, mutta saa olla luja luotto omaan tekemiseen, jos meinaa lähteä tasaiselle kolmea jättiläistä vastaan, joiden hallussa on yli 70% maailmanmarkkinoista





-Pastori-


***Lisäys 10.10.2016: http://nalleosterman.blogspot.fi/2014/08/artisti-tasta-syysta-et-paase.html ***

6 kommenttia:

Riku Riemu kirjoitti...

Tämä on hyvä kirjoitus ja todellakin: Beatlesilla ei olisi mitään mahdollisuuksia.Ja jos totta puhutaan, nykyiset paikallisradiot ovat aivan saatanallisen kamalia.

Pastori kirjoitti...

Parahin herra Riemu, mukavaa että olette yhä aalloilla. Paska on makuasia, mutta huolimatta siitä, onko radiossa soitettava musiikki hyvää vai ei, käy väistämättä niin, että näillä toistokertamäärillä jää aika paljon muuta musiikkia soittamatta. Monipuolisuutta tämä koneisto ei varmasti ruoki. Uskon että tälläkin hetkellä joku soittaa kappaletta, josta pitäisin, mutta se ei tule korviini kuultavaksi, koska soittolistat.

Riku Riemu kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Riku Riemu kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Riku Riemu kirjoitti...

Imagessa aika hyvä juttu yhden paikallisradion, Radio Helsingin, ongelmista.

Pastori kirjoitti...

Hyvä artikkeli, kiitos. Tämän kun luin niin vahvistui se tunne että indietoimijat ovat jatkuvassa vastatuulessa, vaikka näilläkin on ollut motivaatio kohdallaan.